Slik tar du bedre bilder på jobb

Skrevet av Frida Marie Grande

Syns du det er vanskelig å ta bilder som beveger, engasjerer eller rett og slett ser profesjonelle ut? Med denne fempunktslisten skal jeg forsøke å hjelpe deg i riktig retning.

I 2015 bør kommunikasjonsrådgivere også ta gode bilder. Vi trenger det til pressemeldinger,  hjemmeside, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram og andre digitale flater.

En god tekst behøver et interessevekkende element. Vi vil flytte leseren fra Facebook  til en ønsket landingsside. For å gjøre det trenger vi et eller annet som trigger målgruppen til å trykke på linken. Fotografiet kan være nettopp dette.

1. Lys er viktigere enn utstyr

Mange er overdrevent opptatt av fotoutstyr, men det trenger du ikke være. Gode bilder har to ting til felles: lys som fungerer og et godt øye bak kamera. Å finne gode lyskilderer viktig uansett om du bruker en iPhone  eller  et profesjonelt Canon-kamera.

Naturlig lys er som regel en langt bedre lyskilde enn en blitz. Er du innendørs er løsningen ofte å gå bort til et vindu, og la lyset utenifra gjøre jobben. Er du ute mens sola steker? Plasser personen du skal fotografere i skyggen.

Lys er viktigere enn utstyr

2. Komposisjon

Bildet over ville for mange blitt oppfattet som visuelt bedre dersom personen sto litt mer mot høyre. Det blir ofte mer interessant å se på bildet når hovedobjektet ikke befinner seg på midten. Tenk derfor alltid  på ulike utsnitt når du fotograferer. Prøv deg frem med forskjellige vinkler og ulike plasseringer av objektet. Etter to-tre ulike forsøk finner du fort en løsning som fungerer langt bedre enn den første.

Les om det gylne snitt her.

Komposisjon

3. Mennesker er som regel mer spennende enn andre illustrasjoner

Vi har alle sett litt for mange iStock-bilder i news feeden vår. Fremfor å kjøpe disse bildene, bør du heller ta dem selv! Det har to gevinster: 1. bildet blir langt mer troverdig og 2. du løfter frem de ansatte, og viser hvor stolt virksomheten er av å ha nettopp disse menneskene med på laget.

Mennesker er som regel mer spennende enn andre illustrasjoner

4. Det er ikke farlig å gå nært

Når man fotograferer mennesker er den mest komfortable løsningen å holde seg litt på avstand – kanskje zoome for å få det utsnittet man vil ha. Ikke gjør det! De beste bildene kommer når fotografen tør å ta noen skritt nærmere, tilbake eller til siden. Det er i hvert fall min erfaring. Selv bruker jeg kun faste objektiver (som det ikke går an å zoome med), og på den måten unngår man å bli lat. Stikkord: bevegelse, bevegelse, bevegelse.

4
5. Vær obs på objekter i bakgrunnen

Det er fort gjort å glemme hva som er i bakgrunnen av personen du fotograferer. En klassisk feil mange gjør er at en lyktestolpe, kvist, lampe eller lignende objekter stikker ut av hodet på personen du fotograferer. Dette kan være svært uheldig. Som da jeg tok  bilder av rektoren på Universitet i Oslo og  ettertid så  at han hadde fått en gelétopp på hodet. Ikke akkurat det jeg var ute etter.

5
For den som vil investere litt i utstyr

Mange av dere har helt sikkert et speilreflekskamera på jobb, og det er klart at skikkelig utstyr gjør jobben enklere. Et godt og lite kostbart tips er å gå til innkjøp av en 50mm. Dette objektivet er perfekt til både portrettfotografering og stemningsbilder på eventer. Den enkleste til Canon, med blender 1.8, er nesten gratis. Går du et par tusenlapper opp i pris får du en 50mm med blender 1.4 og er du spesielt interessert, slik som meg, anbefaler jeg å kjøpe en 50mm 1.2. Med dette i hånden kan du oppleve ren magi!

Med disse tipsene håper jeg det blir enklere for deg å ta gode bilder på jobb. Tenk alltid på hvordan du kan leke med lys, utsnitt og ulike vinkler for å få akkurat det bildet du er ute etter. Når du har lært deg en del av reglene, er det også enklere å bryte dem. Og husk: øvelse gjør mester!

Alle bilder er tatt av artikkelforfatter, Frida Marie Grande.

En kommentar om “Slik tar du bedre bilder på jobb

  1. Gode råd og godt skrevet! Jeg kan føye til et råd til. Hvor mange av oss har ikke som oppgave å først intervjue, deretter ta et bilde av intervjuobjektet, som gjerne sitter på kontoret bak en skjerm. Resultatet blir fort kjedelig: smilende mann i dress bak PC. Ta heller bilde før han setter seg. Eller svarer på en telefon eller reiser seg igjen. Et bilde hvor han er litt uoppmerksom og ikke poserende. Da får du et langt mer levende bilde. Garantert.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *