Universell utforming gir kommersiell gevinst

Gjennom et godt samspill mellom brukervennlighet, design og innhold kan nettsiden din gi deg høyere måloppnåelse, uavhengig om det er salg eller folkeopplysning du holder på med. Følger du reglene for universell utforming, legger du ikke bare innholdet til rette for funksjonshemmede, du lager bedre nettsteder for alle.

Skrevet av Dan Hansen. Digital rådgiver i PR-operatørene, med lang erfaring innen webdesign, digital markedsføring og sosiale medier.

Leselist for synshemmede viser skjermtekst som punktskrift. Foto: Haakon Stensrud.

Universell utforming er nok et utilgjengelig begrep for de fleste, og vi er flinke til å lage slikt, vi som jobber med nettløsninger. Men egentlig betyr det bare å lage brukervennlige sider myntet på gjennomsnittsnordmannen. Fagområdet universell utforming kan synes vanskelig tilgjengelig, og med rette. Nettsideleverandører i seg selv er flink til å spre rundt seg med tekniske begrep som ikke alltid er like lett å forstå. Alle som leverer nettløsninger har siden tidenes morgen snakket om brukervennlighet, og universell utforming er brukervennlighet satt i system, men med noen kjøreregler for hva man mener bør være standarden.

Fra fysiske til digitale rom

Mellom 10 og 20 prosent av nordmenn har en eller annen form for funksjonshemming, og for mange av disse er det krevende å forholde seg til de av dagens nettsider som ikke er spesielt godt utformet. Fokus på tilgjengelighet ute i samfunnet har ofte handlet om fysisk tilrettelegging når det kommer til universell utforming. Men mange glemmer at normen også gjelder på nett. Få er klar over at virksomhetens nettsider ofte blir mye bedre og enklere å navigere for alle med denne tilpasningen. Og tatt i betrakning av at Google har gjort analyser som viser at 84 prosent av søk på mobil fører til konvertering (salg, besøk i butikk, kontakt) innen en time etter at søket er foretatt, burde alle og enhver som tar sine nettsider på alvor tenke brukervennlighet.

Mer kravstore innkjøpere

Som innkjøper er det viktig at du stiller krav til din leverandør, det er de som skal være dine veiledere i hva du bør og ikke bør gjøre. Men akkurat som at man bør vite prinsippene for søkemotoroptimalisering, bør man selv også ha en forståelse for hva universell utforming går ut på. Så hva kan du som innholdsbygger tenke på?

  • Prioriter innholdet: er det ikke kritisk – dropp det
  • Forenkle informasjonen: prioriter enkelt språk som er lett å oppfatte og lese

Læringen så langt er at nettsteder som er laget med hensyn til universell utforming ikke bare gjør kommunikasjonen enklere, de konverterer også mer effektivt enn dem som ikke er det. Det handler rett og slett om at en god nettside gjør at folk finner det de leter etter, når de er i modus, og de klarer enkelt å gjennomføre sine mål og til slutt utøve den handlingen som gir deg verdi.

Klokkeklar formatsendring

Tall fra Google viser at nærmere 60 prosent ikke vil anbefale din nettbutikk eller nettsted dersom de selv har en dårlig brukeropplevelse på siden, synes funksjonene er dårlige eller de ikke finner informasjonen de er ute etter. Og når svimlende 40 prosent av dårlige brukeropplevelser på mobil ender med at kunden går ut av butikken de allerede står i, bør det være en enkel avgjørelse å sette fokus på temaet. Det er også et fremtidsrettet element ved dette. Ved å gjøre et nettsted universelt utformet vil man kunne presentere det samme innholdet på flere måter. Man kan jo spørre seg om hvordan tekst og bilde vil fremstå på ulike flater de neste årene. Vi har gått fra store skjermer til mobiltilpassede nettsider på kort tid, nå introduseres enda mindre skjermer og hva blir det neste? Bare i dag ser man at nye smartklokker vil kunne gjengi informasjon fra nettsider, og dette krever klokketilpassede sider som gjør at man kan lese et helt nettsted på klokken. Tiden er bokstavelig talt inne for å gjøre informasjon tilgjengelig for alle, over alt.

 

Les mer om kravene som stilles til universell utforming på kommunikasjon.no.

En kommentar om “Universell utforming gir kommersiell gevinst

  1. Takk for en viktig og god artikkel om et høyaktuelt tema!
    Imidlertid er jeg uenig i resonnement i setning nr 2, sitat «..Men egentlig betyr det bare å lage brukervennlige sider myntet på gjennomsnittsnordmannen. ..» Det stemmer ikke helt med tanken om universell utforming (uu). Nettopp fordi at gjennomsnittsmennesket ikke eksisterer. Uu skal være godt for alle- ikke bare en «gjennomsnittsperson». For «vårt» gjennomsnittsmenneske er fra tidligere av definert som mann(!), frisk, 1,70 høy osv.
    Jeg håper du vil fortsette å dele med oss om hvordan vi kan bidra til å skape en bedre hverdag for alle ved å tenke nytt og utenfor boksen av tidligere oppfatninger om hvordan det skal gjøres. Og det beste av alt er at kundene vet å pris på uu.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *