«We’re just not that into you»: Fire #fail du gjør i sosiale medier

Skrevet av Ingeborg Volan

I de drøyt tre årene jeg har jobbet med sosiale medier, er det mye som har forandret seg. For eksempel trenger jeg ikke å forklare for bedriftsledere hva Facebook er lenger. Men det betyr ikke at norske virksomheter har blitt sosiale superhelter ennå.

Stadig får jeg høre at «jo, vi er jo på Facebook/Twitter/blogger litt (stryk det som ikke passer), men vi synes liksom ikke vi får noe særlig engasjement når vi legger ut noe!».

Når jeg undersøker hvordan arbeidet med sosiale medier foregår i virksomhetene, er det typisk fire feilslutninger som ligger bak. Eller fire typiske #fail som hindrer dere i å lykkes:

#Fail 1: “Vi må på Facebook”

Setningen er gjerne ytret av en leder som har fått dårlig samvittighet fordi andre ledere har fortalt med stolthet at de er på Facebook, og som nå føler seg bakpå.

Men hvorfor må vi det? Hva skal vi med det? Er dette kanalen målgruppen vår vil foretrekke å snakke med oss i? Hva vet vi om dem? Vet vi om det finnes andre sider som har omtrent akkurat samme tema som vi vil ha? Hvordan finner vi ut om vi lykkes, og hvordan skal vi måle det? Og ja, forresten, hva skal vi snakke om der?

#Fail 2: “Da kan vi legge ut ting fra nettsidene våre”

Akkurat. Dele lenker til innhold fra nettsidene våre. Når det passer oss å legge dem ut. Men har dere spurt dere selv om hva VI vil snakke om? Brukerne, altså?

Virksomheter er generelt altfor selvopptatte! Det man gjerne glemmer, er at sosiale medier fungerer aldeles fint uten din side eller profil. Vi brukere sitter ikke ensomme og forlatte og venter på å få lov til å følge Supperådet på Facebook. Faktisk. Så hvis begrepet «fortjente» kanaler noen gang har vært på sin plass, er det her.

Og hvis du tror du skal lokke oss inn med godsaker fra nettstedet ditt, tenk om igjen. Lenker selger ikke. Faktisk viser undersøkelser at det som postes mest på Facebook-sider – lenker, altså – er det brukerne bryr seg aller minst om.

Så da er det jo ikke så rart hvis engasjementet uteblir. Det hindrer ikke at mange i panikk hopper inn i neste problem:

#Fail 3: «Ingen liker oss! La oss gi bort en iPad så vi får flere venner?»

Hele poenget var kanskje å få ekte venner? Ikke å drive nettbasert prostitusjon?

La meg først knuse en myte: Det skjer ikke noe magisk når du passerer 20.000 fans eller followers. Du kommer ikke plutselig inn i et parallelt Twitterverse hvor alt bare funker. Aller minst hvis de som følger deg, gjør det fordi du har betalt dem for å gjøre det.

Internett drives av innhold. Så hvis du har 6000 kroner å bruke på å skaffe deg nye venner, kan du heller bruke dem på arbeidstimer til å produsere godt, delbart innhold. Helst visuelt – video og bilder er det som driver engasjement blant brukerne av sosiale medier.

Innen varehandelen i USA har de utviklet 70-20-10-formelen for vellykket sosiale medier-bruk: 70 % interessant innhold om et tema brukerne er interessert i. 20% dialog og diskusjon og videredeling av andres innhold. 10% om deg selv. Kan du klare deg med så lite egenprat.

Og hvis du absolutt vil bruke penger på å få flere tilhengere, er det sannsynligvis smartere å bruke det samme beløpet på annonsering på Facebook rettet mot dem som det er trolig at vil like deg, hvis de bare får vite om deg. Ikke mot dem som har lyst på en iPad. Bare så det er sagt.

#Fail 4: «Vi må finne en ildsjel til å drifte dette»

Mange ledere leter febrilsk etter sin sosiale medier-ildsjel. Det er ganske dumt. Hva gjør du når hun blir syk? Tror du publikum bryr seg om at noen hos deg ikke er på jobb? Og det er ganske dumt å gjøre bare én person kjent med målgruppens luner og favorittemaer også. Særlig hvis du har en smart konkurrent som finner det for godt å headhunte henne. For det kommer til å skje! Ildsjeler blir enten sykmeldt eller headhuntet.

Derfor er det mye smartere å gjøre sosiale medier til en del av den strategiske kommunikasjonsplanleggingen. Finne ut hvordan det passer inn i rutinen mellom web-arbeid, pressekontakt og annonseplaner. Kanskje rett og slett sette alt sammen inn i samme redaksjonsplan og finne ut hvordan de samme poengene og satsingene kan gis en egen tvist for å passe optimalt til hver kanal. Da kan nemlig alt kommunikasjonsarbeidet løfte hverandre.

Først da klarer du vanligvis å gjøre sosiale medier til noe som virker for deg. For det kan det absolutt – det kan funke som bare rakker’n, hvis du bare investerer en del tid, energi og innhold i å bygge opp et nettverk som funker for deg.

Går det egentlig an?

Nøkkelen ligger i å tenke på dem først. For oss jenter i 30-åra hjelper det ofte å tenke på Miranda i «Sex og singelliv». Hun fikk en oppvåkning om dating da hun oppdaget at «he’s just not that into you».

Sånn er det i sosiale medier også. Brukeren er ikke så himla opptatt av deg. De er derimot veldig opptatt av seg selv og sitt liv. Og hvis du tenker litt smartere på hvordan du kan hjelpe dem til å få sitt eget liv eller sin egen jobb til å funke litt bedre, vil de faktisk bli lojale fans som oppfatter deg som en støttespiller. Da får du dem med på ditt lag når du virkelig trenger dem også.

Oppsummering av et innlegg Ingeborg Volan holdt på Webdagene 2012.

5 kommentarer om “«We’re just not that into you»: Fire #fail du gjør i sosiale medier

  1. Veldig bra innlegg Ingeborg! Jeg kjenner meg igjen her, og vet at jeg blant annet gjør en av #failene du skriver om: Bruker Facebook til å lenke til innhold fra nettsidene våre. Blant annet har jeg delt denne bloggposten på Kommunikasjonsforeningens facebooksider. Og legger vi ut en ny fagartikkel på kommunikasjon.no lenker jeg til dette. Men det funker jo! De fleste av våre lesere av fagartikler på kommunikasjon.no og blogginnlegg på PRprat kommer fra Facebook. Er det da en #fail?

    1. Slett ikke. Vi følger jo Kommunikasjonsforeningen på Facebook som fagpersoner mer enn som privatpersoner, så jeg vil tro vi er en litt annen kundegruppe enn for Facebook-sider flest. Linker til interessante fagartikler er dermed veldig kjærkomment.

  2. Hei Elise og Daniel! Her er jeg enig med Daniel – det er ganske «innafor», ettersom vi som følger Kommunikasjonsforeningen på FB nok tilhører gruppen «vi som gjerne vil holde oss oppdatert».

    Spørsmålet da blir jo heller om det er vi som er den ØNSKELIGE målgruppen. Og om det er noen andre innholdstyper som kunne skape mer engasjement og debatt blant oss, hvis det er ønskelig?

  3. Meget godt innlegg! Har delt det med våre følgere på Facebook og Twitter.

    Vi deler også hovedsakelig lenker, både til eget nettsted og til blogger, nyhetsartikler etc. Regner det likevel som «innafor», da det dreier seg om nyttige tips & info til gründere.

    Jeg har hele tiden vært konsekvent på dette med relevant innhold: Jeg vil heller ha 2000 tilhengere som er der pga innholdet, enn 30000 tilhengere som er der fordi de ønsker seg en gratis iPad.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *