Ledereffekten: Apple 2.0 faller ikke langt fra stammen

Lederskifte er en krevende kommunikasjonsøvelse. I det iPhone 5 lanseres har Tim Cook og Apple bevist at verdiene etter Steve Jobs er bevart og vel så det.

Nå lanseres iPhone 5 i Norge – den største og viktigste lanseringen til Apple-sjef Tim Cook siden han overtok etter Steve Jobs for litt over ett år siden. Steve Jobs bygget opp Apples rennomé som verdens mest innovative selskap, og etter litt over et år i sjefsstolen har markedet gitt etterfølgeren tommelen opp. Apple er i dag verdens mest verdifulle selskap. Tim Cook har foreløpig levert en høyere avkastning for Apples aksjonærer enn det Steve Jobs oppnådde da han hadde sittet tilsvarende lenge i sjefsstolen. Dette er resultat av en rekke strategiske valg – blant annet velger Cook en annen kommunikasjonsstil overfor både investorene og forbrukere enn forgjengeren.

Men toppledelse er ingen sprintøvelse. Det er et marathon der lederen skal gjennomføre lange etapper i all slags vær – der god ledelse, kommunisert på en kompetent måte, er vinneroppskriften. Bare over tid vil vi vite om Apples verdier utvikler seg like bra under Tim Cook.

Kommunikasjonsperspektivet er uansett viktig. En global undersøkelse gjennomført av Burson-Marsteller i 2005 viste at toppleders omdømme står for en stor andel av en virksomhets omdømme. I en tilsvarende undersøkelse utført av Burson-Marsteller noen år tidligere svarte 94 prosent av alle finans- og industrianalytikere at de vil anbefale en aksje basert på topplederens omdømme. Når topplederens omdømme er en av de mest betydningsfulle faktorene i vurderingen av et selskaps verdi er det god økonomi i å jobbe med topplederposisjonering. Det dreier seg om å bedre selskapets omdømme gjennom å arbeide strategisk og strukturert med toppleders omdømme.

I Norge har vi flere eksempler på virksomheter – både offentlige og private – som står overfor tilsvarende kommunikasjonsutfordringer som Apple den dagen sjefen trer tilbake. Norwegian og Bjørn Kjos er ett eksempel. Olav Thon og Petter Stordalen er tilsvarende knyttet opp til sine merkevarer. Det er for sent å bringe inn kommunikatørene den dagen lederskiftet skal annonseres – som i andre strategiske prosesser må kommunikasjonen planlegges slik at arbeidet med å posisjonere den nye sjefen er effektivt før og etter vedkommende er på plass.

2 kommentarer om “Ledereffekten: Apple 2.0 faller ikke langt fra stammen

  1. Interessante tanker rundt lederkommunikasjon, og det er selvsagt mange toppledere som ER bedriften. Men det interessante er at hvis en ser på verdens mest suksessfulle selskaper som har bestått over tid- så er det ikke mange som kjenner til deres toppledelse. Jeg referer til Jim Collinsmange bøker og studier rundt hva som gjør et selskap til en vedvarende suksess. Hans første bok “Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies” kan på det sterkeste anbefales for alle som er interessert i dette tema. Men fra et kommunikasjonsståsted er det nok ikke en sterk lederprofil, men en sterk og tydelige selskapsprofil som bør prioriteters. God lesning.
    Andre bøker er «From good to Great». http://www.jimcollins.com/books.html

  2. Good comment Hilde. It can be a bit dangerous to put all reputation eggs in the leader basket. Take them away and what’s left? Hopefully a well running healthy enterprise.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *