Nye medievaner krever en ny type kommunikasjonsrådgivere

sjonsfoto- iPad

Aldri har folks medievaner endret seg raskere. Derfor trenger vi kommunikasjonsrådgivere med ny kompetanse.

Da jeg fikk sommerjobb i Telenors kommunikasjonsavdeling for 15 år siden, var faksmaskinen ett av mine viktigste arbeidsverktøy. Jeg tuller ikke. Faksen ble brukt til alt: Utsendelse av pressemeldinger, DM-er og korrektur til reklamebyrået. Vi kunne mye om papirkvalitet, trykk, høyoppløselige bilder og distribusjon via posten. Kommunikasjonsdirektøren hadde mange venner på Tostrupkjelleren. Det var det som skulle til for å få noe på trykk i avisen.

Nå distribuerer vi pressemeldingen via sosiale medier og sørger for at den inneholder ord som gjør at den lett blir fanget opp i søkemotorenes resultatlister. DM-er har blitt e-postmarkedsføring, og viktigere enn øl på Tostrupkjelleren, er det å ha følgere på Twitter.  Og selv om det alltid har vært et journalistisk ideal, virker det viktigere enn noen gang å kunne formulere seg kort, presist og interessant på en gang. Mye har endret seg siden Apple lanserte sin iPhone i 2007. Når mobilen er mediet, er 140 tegn akkurat passe langt. Det stiller nye krav til kommunikasjonsrådgiveren.

Alle vi som jobber med kommunikasjon, vet at vi må forstå mottakeren dersom vi skal ha en sjanse til å nå igjennom med budskapet. Det betyr at vi må forstå folks lese- og medievaner.  Vi må forstå at vanene har endret seg. Og så må vi endre oss med dem. Vi trenger ny kompetanse.

Jeg tror vi gjør lurt i å innse at den moderne kommunikasjonsrådgiveren bør kunne lage, redigere og publisere en enkel film ved hjelp av smarttelefonen. Vi må være i stand til å holde oversikt over hva som sies om vår virksomhet i digitale medier. Og vi må forstå hva som engasjerer på nett, og hvordan sosiale og tradisjonelle medier spiller sammen. Ikke minst må vi forstå hva som beveger meninger og oppfatninger i vårt moderne samfunn.
Jeg er helt sikker på at vi fortsatt vil trenge dyktige folk med grunnleggende kompetanse om kommunikasjon, men med mer forståelse for digital kommunikasjon og ny teknologi, vil vi lykkes enda bedre i kommunikasjonen med mange av målgruppene våre.

Det er dessuten liten tvil om at digital kompetanse gjør deg både høyere og mørkere på jobbmarkedet. – Det har alltid vært samtaler rundt journalistikken, men nå foregår den elektronisk, sa digital direktør i VG, Espen Egil Hansen da han nylig ansatte ny sjef for leserinvolvering og sosiale medier, Øyvind Solstad.

Også redaktør i Journalisten, Helge Øgrim, etterlyser medieledere med digital bakgrunn.  – Egenkjøpt erfaring blir avgjørende for hvor godt lederne forstår kanalene de skal spille på, teknologien som styrer dem og mulighetene de gir oss.

Jeg tror det er et godt tankespor som gjerne kan overføres til kommunikasjonsavdelingen. Vi kan ikke bare sikre avdelingens digitale kompetanse ved å ansette rådgivere for sosiale og digitale medier.  Vi som er ledere må forstå det selv. Hvordan skal vi ellers kunne lede?

Hva mener du det er viktig å kunne, for å gjøre en god jobb som kommunikasjonsrådgiver?

5 kommentarer om “Nye medievaner krever en ny type kommunikasjonsrådgivere

  1. Hvis du mener at kunnskap om digitale medievaner er relatert til alder, så er jeg uenig med deg. Jeg tror det i større grad handler om interesser og evne til sette seg inn i nye kompetanseområder. Det håper jeg iallefall, siden jeg ikke er så langt unna å få grå hår selv:)

  2. Jeg er helt enig i at kunnskap om digital kommunikasjon er viktig. Først og fremst kunnskap om de ulike digitale kanalenes effekt på budskapet som skal formidles. Dernest kunnskap om hvordan og hvorfor folk bruker ulike digitale arenaer. Merkevareforståelse er også en type kunnskap som bør økes i kommunikasjonsfaget. Praktisk kompetanse som å kunne ta bilder, filme, ta opp lyd, redigere og publisere – mener jeg vil bli avgjørende kunnskap å inneha i landets info -og kommunikasjonsavdelinger. Digitale medier er visuelle medier med brukere som er vant til lyd, bilde og film i tillegg til ren tekstlig informasjon. Dette må vi ta innover oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *