Hvordan skape en fornøyd taper

Det er ikke likegyldig hvordan du kommuniserer jobbavslag til kandidater. Tvert i mot, kan en bevisst tilnærming sikre deg gode relasjoner for fremtiden.

Det er alltid bare én som får jobben. De andre kandidatene føler at de blir stående igjen som tapere.  Men, en taper i en runde kan være en vinner i en annen. Derfor er det viktig å ikke forbruke jobbsøkere – og dermed risikere at dammen du rekrutterer fra blir mindre for hver prosess i et stadig mer krevende marked.

Bedriften må med andre ord være flink til å selge inn budskapet «du får ikke tilbud om jobben». Vi som jobber i «skuffelsesindustrien» møter denne kommunikasjonsutfordringen daglig: Hvordan kan jeg skape gode relasjoner med et dårlig budskap?

Her er noen tips til hvordan man kan gi avslag på en god måte:

Kommunisér! Bud nummer én. Altså, ikke unngå å si noe. Ikke utsett samtalen i det uendelige. Forplikt deg til en dag kandidaten kan vente å høre fra deg, og ring da. I motsatt fall risikerer du at han plukker opp den dårlige nyheten fra kilder du ikke har kontroll på.

Tid og rom: Sett av tid (et negativ budskap trenger kanskje ikke meddeles på en fredag ettermiddag). Sitt uforstyrret. Kandidaten som skal ut av prosessen fortjener din fulle oppmerksomhet.

Snakk i helsetninger. Vær tydelig. Sett punktum. Ikke la det være rom for tvil om hva du sier: «Du får dessverre ikke tilbud om jobben».

Ikke trivialiser problemstillingen. For en søker som har investert tid og energi i en prosess, er det krevende å høre at «du ble nummer to, det er jo ikke så ille». Ha respekt for at nyheten oppleves som dårlig for mottakeren.

Gi kandidaten et godt råd på veien. Si noe om hva hun kan tenke på til neste gang, hvilke ting ved sin bakgrunn hun kan legge større vekt på eller hvilke karrierevalg han kan ta for å bli mer attraktiv neste gang.

Mange har nok opplevd at en ansettelsesprosess har blitt hengende i luften. I et jobbmarked hvor makten ligger på kandidatsiden, er det fornuftig å ha en plan for hvordan man kommuniserer dårlige nyheter.

2 kommentarer om “Hvordan skape en fornøyd taper

  1. Et godt poeng og mange gode tips å hente her! En selvfølge, egentlig, burde være en fast rutine i alle personalavdelinger. Men hva kommer det av at så få gjør dette – inkludert kommunikasjonsbransjen selv? Denne artikkelen kan være vel verdt å selge inn i andre medier!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *