Må være ett sett med regler

Styreleder Astrid Bugge Mjærum og jeg var til stede på pressekonferansen om forslag til nye karanteneregler i dag. Utvalget reiste viktige spørsmål, men det er uklart om de i praksis forskjellsbehandler kommunikasjonsrådgiverbransjen.

Utvalget fikk i fjor høst i oppdrag å gjennomgå regelverket knyttet til karantene og saksforbud. Foreningen er veldig positive til gjennomgangen, og fikk bekreftet i dag at det har pågått viktige og spennende debatter. Utvalget var delt på flere punkter, blant annet spørsmålet om egne lobbyregler. Flertallet foreslår opptil to års forbud mot lobbyvirksomhet.

Overganger bør ha tydelige regler og reglene må følges. Men med dette forslaget blir det opp til ventetidsutvalget å avgjøre hva som er lobbyvirksomhet. I praksis kan det føre til forskjellsbehandling, både fra sak til sak, og ikke minst bransjer i mellom. Et forbud mot lobbyvirksomhet kan være vanskelig å håndheve, og det er uklart om hvorvidt dette kan føre til ulik praksis for kommunikasjonsrådgiverbransjen sett opp mot rådgivere i andre bransjer. Flere av journalistene som var til stede var, som oss, også usikre på hvordan et slikt forbud skulle la seg kontrollere.

Istedenfor å skjerpe reglene rundt lobbyvirksomhet, burde det heller stilles krav om åpenhet. Hvorfor ikke innføre lobbyregistre på Stortinget og i departementene, og stille krav om åpenhet om kunder ved overganger? Det tror jeg ville fjerne noe av mystikken, og bidra til å øke tilliten til offentlig forvaltning. Statsråd Rigmor Aasrud trakk frem viktigheten av åpenhet om hvilke regler som gjelder. Men det hjelper lite dersom reglene er utydelige.

For samfunnet er det bare bra at flinke folk bytter jobber mellom sektorer. Derfor bør reglene være like for alle.

Hva mener du? Bør det innføres strengere lobbyregler?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *