Norge trenger en PR-master

Av Liv-Runi Amundsen, nyutdannet, med bachelor i PR- og kommunikasjonsledelse fra Handelshøyskolen BI

Norsk kommunikasjonsbransje er i stadig utvikling. Antallet personer som jobber med kommunikasjon øker, i media ser vi at kommunikasjonsfolk trengs både til hverdags og i krise, og denne uken fikk vi en ny professor innen faget: Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI. Peggy og Handelshøyskolen BI har utvilsomt vært med på å heve nivået kommunikasjonsfaget i Norge, og med stort engasjement har hun jobbet knallhardt for at grunnutdanningen innen Public Relations skal bli best mulig.

Jeg har selv erfart hennes engasjement gjennom utallige forelesninger og hennes driv for å få oss til å jobbe enda hardere. For ikke å snakke om alle de dyktige gjesteforelesere hun har fått inn i klasserommet. Dette har gjort at studentene har kunnet lære fra de aller beste i bransjen. Jeg gikk ut med en Bachelor i PR og kommunikasjonsledelse fra BI i sommer, og er nå på jakt etter den viktige førstejobben i bransjen. Likevel føler jeg gjerne skulle lært mer. Jeg vil dykke dypere i faget, spesialisere meg mer, ikke bare berøre de viktigste teoriene og modellene. Dette kan jeg ikke, med mindre jeg flytter til utlandet, eller skaffer meg fem års relevant erfaring fra bransjen.

Norge mangler nemlig en master i strategisk PR-arbeid. Sverige og Danmark har sine mastere innen Strategisk kommunikasjon. Hva er det som gjør at vi her i Norge mener at det ikke finnes behov for en slik master? Interessen for faget er det i alle fall ikke noe å si på. I Volda er interessen stor for PR, kommunikasjon og media. Antallet førsteårsstudenter har aldri vært høyere på BIs PR-studium og etter jul starter også Markedshøyskolen opp en spesialisering i PR og omdømmebygging.

Da er vel saken enkel, tenker nok flere av dere. Flytt til utlandet da! For noen er det så enkelt som å pakke snippeska si og dra, mens andre av forskjellige grunner ikke har mulighet til dette. La de som har mulighet til å dra gjøre det, men gi også de som ikke har mulighet, eller som vil fordype seg innen kommunikasjon for det norske markedet, et alternativ. Et norsk masterstudium i strategisk kommunikasjon, ville både kunne heve det faglige nivået i bransjen og styrket fagets posisjon og anseelse i samfunnet. Det kunne i neste tur vært med på å bygge et bedre omdømme for bransjens aktører.

Jeg gratulerer Peggy S. Brønn med professortittelen, og håper at dette kan bidra til at noen snart ser potensialet i å opprette en master i Public Relations eller strategisk kommunikasjon de neste årene. Jeg trenger det. Faget trenger det. Norge trenger det.

9 kommentarer om “Norge trenger en PR-master

  1. Helt enig med den Liv-Runi! Norge trenger å heve nivået sitt opp! i det minste opp til Sverige og Danmark. Skuffende at Norge ligger under. I alle fall med tanke på hvor viktig kommunikasjon er i en bedrift…

  2. Før et norsk masterstudium i PR / strategisk kommunikasjon er på plass, er kanskje masterprogrammet i samfunnskommunikasjon ved UiA et godt alternativ? For når man i denne konteksten skriver «Norge» er det ikke ensbetydende med «Oslo», eller?

    «Studiet er praktisk orientert og yrkesrelevant, med innretning særlig mot informasjons- og kommunikasjonsarbeid i organisasjoner av offentlig, ideell eller kommersiell karakter, med lokalt, nasjonalt eller internasjonalt virkefelt.»

    http://www.uia.no/no/portaler/student/studierelatert/studiehaandbok/11-12/samfunnskommunikasjon_masterprogram

    Takk til masterstudent http://twitter.com/#!/samacom for info om dette programmet.

    Mvh, http://twitter.com/#!/ana_multi_kulti
    (master i medievitenskap, med spesialisering i kommunikasjon/PR i sosiale medier)

  3. Uten at jeg kjenner opplegget ved UIA inn og ut så er mitt inntrykk når jeg leser gjennom kursbeskrivelsen at programmet ikke er spesielt næringslivsrettet.

    Jeg mener Norge helt klart trenger en næringslivsrettet strategisk kommunikasjonsmaster. Kravene som stilles til kommunikasjonsmedarbeidere i større virksomheter kan i stor grad relateres til forståelse for forretning og strategi. Nå sier jeg ikke at dette kun kan læres på handeshøyskoler, men det er her de største fagmiljøene på området finnes pr i dag, så det vil også være naturlig å starte opp et evt masterprogram i et slikt miljø. Er dette slik opplegget er ved UIA så er det topp!

    Antallet norske studenter som drar utenlands (både til resten av skandinavia, og kanskje spesielt england) for å studere til en master i kommunikasjon er relativt høyt, basert på antagelser og personer jeg har møtt/hørt om. Men som Liv Runi skriver så er nok kravet om et utenlandsopphold en barriere for mange. Poenget med dette er at det virker som om det er grobunn for et slikt masterprogram her på berget, med tanke på antall potensielle studenter.

  4. Å få akkreditert et masterstudium er nok ikke gjort i en fei. Ting tar tid. http://www.nokut.no/Documents/NOKUT/Artikkelbibliotek/Norsk_utdanning/Forskrifter_Kriterier_mm/Forskrift_om_tilsyn_med_utdanningskvaliteten_i_h%C3%B8yere_utdanning.pdf

    Mastertilbudet ved UiA er helt ferskt, så det er vanskelig å komme med noen som helst påstander om dens brukbarhet i næringslivet ennå (legg dog merke til at studiet er lagt opp slik at studentene får et 6-ukers praksisutplassering i fobindelse med masteroppgaven, med mulighet til å ha praksis i utlandet også). Evalueringen av dette programmet kan derfor først skje når aller første generasjon masterstudenter er ferdigutdanna om to år.

    Det er veldig positivt at Liv-Runi retter søkelys mot denne problematikken på denne bloggen, men det skal ikke stikkes under stol at dette overhodet ikke er en ny problemstilling. Den norske kommunikasjonsbransjen har vært bevisst på denne ‘mangelen’ lenge. Det er vel også litt av grunnen til at BI i samarbeid med Komm.foreningen etablerte deltidskurset «PR-ledelse og strategisk kommunikasjon» (http://www.kommunikasjon.no/Utdanning/Masterprogram+-+BI)

    Hvis man skal ta utgangspunkt i det nevnte programmet for å videreutvikle og skape et fullverdig masterstudium, må man altså gjennomgå mange steg med evaluering og godkjenning før man kan nå målet – før de første studentene kan søke om opptak. Det var hensikten med å nevne UiA-tilbudet her – løsningen er å se seg om, lete etter alternativer mens man venter på et «rent» PR-masterprogram. For – ventingen kan ta en stund…

    Det er ingen tvil om at det finnes et stort antall potensielle masterstudenter innenfor PR og strategisk kommunikasjon i Norge. Det jeg setter mest pris på med denne teksten, er at den henviser til et godt etablert PR-miljø også utenfor den harde kommunikasjonskjernen i hovedstaden, nemlig det miljøet som finnes ved Høgskolen i Volda. Desentralisering FTW!

    Når det gjelder polemikken rundt hvilket utdanningsmiljø som ville egnet seg best – vil jeg gjerne slå et slag for at NHH i Bergen da er et like godt, om enn ikke bedre alternativ til andre handelshøyskoler i landet. Som kjent, er dette et fagmiljø som setter svært høye krav til «forståelse for forretning og strategi», som Marius utpeker som viktige i sin kommentar.

    Kanskje løsningen er å etablere et fruktbart, tverrfaglig samarbeidstilbud ved flere institusjoner i landet (for å innhente de beste og mest relevante fagressursene fra forskjellige fagmiljøer), men hvor sannsynlig er det at noe sånt kommer til å skje?

    Følger med i spenning…

    Mvh, Ana M. http://en.gravatar.com/gravatarana

  5. Takk Liv-Runi. I can tell you that this is a discussion point in a cooperative network of researchers at schools all over Norway started by Center for Corporate Communication at BI. Norway is looking at a situation where people with no theoretic or research background in organizational or corporoate communication (PR also) are responsibile for developing and teaching programs. The bigger issue is a research-based master’s that will encourage students to take doctorates in the subject. An entire generation of the few researchers that do exist in the country will be retiring in the next 5-10 years. Who will take over? Sweden, Denmark and Finland beat the pants off Norway when it comes to research in organizational and corporate communication and to producing Ph.D’s in the area. There are people researching in the area but outside the discipline of communication. Norway can not go back to practitioners teaching practitioners. That is death to a profession.

  6. Hei! Jeg er første år student på PR i London og jeg tenker å ta en master her! Hvilke jobb muligheter har jeg i Norge etter jeg har fullført en master?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *