Ingen spådde dette

Sist lørdag fylte Wikipedia 10 år. Jeg var ikke oppmerksom på dette nye nettstedet på denne tiden for 10 år siden, og det var neppe du heller. Det var bare ett av utallige spennende nettkonsepter som kjempet om oppmerksomhet fra brukere og investorer, i den legendariske dot.com-bølgen som nådde sitt høydepunkt i mars samme år (ifølge Wikipedia).

Jeg har hatt gleden av å arbeide for mange av selskapene som oppsto i denne bølgen. Alle hadde store tanker om hva man kunne gjøre på internett, og hvor mye penger man kunne tjene på det. Fantasien var stor og analysene omfattende, men jeg kan ikke huske at noen spådde at det var nettbrukerne selv som skulle komme til å lage de mest populære nettstedene. Vi levde fortsatt i en verden der medier og selskaper publiserte, mens folket var mottakere.

10 år etter er det interessant å se at Facebook, YouTube og Wikipedia er blant våre mest besøkte nettsteder, uten at eierne ytrer noen ting. Sosiale medier har blitt viktige verktøy for oss kommunikatører, og en kraft som både kan bygge opp og rive ned virksomheter og etater. Sammen med nye måleverktøy for kommunikasjon er sosiale medier det viktigste som har skjedd innen vårt fag på mange tiår.

Men dette ante vi ikke i januar 2001. Da var skinninnbundne Store Norske Leksikon i bokhyllen fortsatt vår kunnskapskilde, og ingen kunne ane at ekspertene der ville bli parkert av folkets eget leksikon, med snart 300 000 artikler på norsk (og over 60 000 på nynorsk).

Nå tror vi på Wikipedia, YouTube og Facebook. Er det her for å bli, eller har noen kanskje i denne jubileumsuken startet en ny tjeneste som vil ha gjøre dem til blasse minner i 2021?

Av Ole Christian Apeland, Apeland Informasjon AS

4 kommentarer om “Ingen spådde dette

  1. Wikipedia har stort potensial til å forbli en primærkilde til kunnskap i lang tid fremover. Skal man konkurrere med Wikipedia i dag har man en fantastisk stor jobb foran seg.

    YouTube kan forsvinne raskt. Jeg synes video på web fortsatt er en begredelig greie, rent teknisk sett. Det hakker og det flerrer og det buffres… Dessuten: vi er ikke så bundet til YouTube og vårt eget innhold der som vi er til Facebook. Hvis YouTube forsvinner, who cares?

    Jeg var nettopp fem dager i Kina og der er Facebook, Twitter og YouTube alle blokkert av myndighetene. Jeg hadde litt Facebook-abstinenser første dagen, men glemte det kjapt. Man kan argumentere for at vi har investert så mye av våre relasjoner, innhold og LIV i Facebook at den ikke forsvinner med det første, men en dag blir den erstattet av noe bedre – eller annerledes. Jeg tipper innen 5-7 år.

  2. Når det tas opp analyse fra tidligere år mot fremveksten av ny brukere kan skrivere glede seg hvis NATO-Analytics World har rett i populativ prognose: Fra syv milliarder til ni milliarder mennesker. Med, for tiden, to milliarder på nett gir den matanalytiske NatoAnalysen, prognosesjokk i mitt nettfeste. Refererer tilleggende til:
    http://www.nato.int/docu/review/index_EN.htm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *