LA8PV kaller – er det noen som lytter?

Jeg strittet imot. Ville ikke skrive om temaet. Mente at siden alle andre skriver om det, så burde jeg få slippe. Jeg er ikke en motstander av sosiale medier, jeg leker med det selv titt og ofte. Problemet er at alle prater eller blogger om det.
Dermed har jeg latt være å kommentere på temaet sosiale medier og investor relations. Helt til nå….

For litt over en uke siden holdt jeg kurs for Kommunikasjonsforeningen sammen med en representant for Oslo Børs. Selv ikke Oslo Børs har en offisiell holdning til bruk av sosiale medier – selv om jeg forventer at det ligger rett rundt hjørnet. Spørsmålene og diskusjonene om sosiale medier kom raskt på banen: ”hva bør jeg vite om å bruke sosiale medier”, ”hvordan kan jeg bruke Twitter som en del av et effektivt IR program” og ”sosiale medier passer kanskje et og annet IT selskap, men det passer ikke oss”.

Faktum er at bruken av sosiale medier er i ferd med å endre måten vårt samfunn kommuniserer på – og til tross for manges motsigelser er ikke investormiljøet noe unntak. Bare på Twitter har 175 millioner mennesker verden over registrert seg som brukere – og flere enn 95 millioner beskjeder (Tweets) blir publisert daglig i følge Insites. Det er heller ikke slik at det bare er pubertale tenåringsjenter og toppledere i midtlivskrise som benytter sosiale medier. I følge Brunswick benytter hele 47 prosent av europeiske institusjonelle investorer blogger som underlag for investeringsbeslutninger.

Allikevel opplever vi at det de aller fleste investor relations ansvarlige både i Norge og i resten av verden ikke ser nytten av å benytte sosiale medier som et verktøy i arbeidet sitt.

Argumentene er rasjonelle og kan være alt fra at ”sosiale medier ikke passer kulturen i vårt selskap” eller at ”vår forretningsmodell stort sett er B2B” til ”vi har få småaksjonærer” eller at ”markedsverdien er så lav at ingen er interessert i oss”. Det er nesten slik at det er vanskeligere å få en IR ansvarlig til å bruke Twitter enn det er å få Kong Harald til å fronte en kampanje for en folkeaksje.

For mange er nok Twitter det mest kjente og nærliggende mediet – men det er langt fra det eneste. Facebook, Slideshare, YouTube, Vimeo, Flickr, Linkedin og så videre kan gjøre selv de mest durkdrevne kommunikasjonsekspertene litt klamme i panna. Siden de ulike plattformene alle har trekk og særegenheter som krever litt innsats å sette seg inn i, kan første trinn i en strategi for sosiale medier være å konstruere en plan for å lytte (en egenskap mange av oss kan jobbe i det virkelig liv også).

Foruten å avdekke hva som blir sagt om selskapet , vil en slik plan også kunne bidra til økt forståelse om de ulike verktøyene, eller plattformene. Å følge med på andre selskaper og hvordan de benytter sosiale medier kan gjøre det lettere å ta det neste steget. Et steg som inkluderer å finne ut hvilke (hvis noen) sosiale medier man skal hive seg på og som dermed best understøtter selskapets IR program.

Veidekke er et av de norske selskapene som var tidlig ute med å benytte sosiale medier aktivt. Terje Venold blogger, bildene selskapet publiserer blir lagt ut på Flickr, budskapet blir ytterligere forsterket via Twitter og Slideshare er benyttet for å legge ut presentasjoner og så videre. Du finner også flere børsnoterte selskaper med egen Twitter konto. Blant annet finner du Statoil på twitter.com/statoilasa, Norsk Hydro treffer du på twitter.com/NorskHydroASA og Aker Solutions kan du treffe på twitter.com/myaker, bare for å nevne noen få. Faktisk  benytter så mange som 79 prosent av Fortune 100 selskapene en eller flere av de mest populære sosiale mediene: Twitter, Facebook, YouTube eller egen selskapsblogg.

Internasjonalt er det Cisco som oftest nevnes som et selskap som har implementert et program for bruk av sosiale medier med stor suksess. Topplederen blogger,  videoer publiseres på YouTube i tillegg benyttes både Twitter og Facebook.  Målsetningen med bruk av sosiale medier hos Cisco er å få mer ut av allerede publisert materiale og offentlig tilgjengelig informasjon ved å benytte sosiale medier til å forsterke eller klargjøre selskapets budskap. Cisco har sagt at bruken av sosiale medier har redusert antallet oppringninger til selskapet signifikant.

Det er viktig å huske at Cisco er et selskap med en markedsverdi på USD 106 milliarder, til sammenligning har Statoil en markedsverdi på nær NOK 400 milliarder. Hva som virker for et selskap med slik størrelse virker nødvendigvis ikke for et mindre selskap.

Det er imidlertid t viktig at man avklarer med juridisk ekspertise om man kan bruke sosiale medier i sin kommunikasjon med investorer – og hvordan man kan gjøre det innenfor eksisterende regelverk. Et selskap som har gått drastisk til verks for å sikre at man gjør alt riktig er ebay. Selskapet har, i mangel av retningslinjer fra SEC (det amerikanske finanstilsynet), rett og slett utarbeidet egne retningslinjer og publisert disse på selskapets nettsider.

Et av ankepunktene mot sosiale medier vi oftest kommer over i samtaler om temaet er at det er vanskelig å kontrollere hva de ansatte sier – om selskapet, om kollegaer eller annet relevant materiale. En merkelig reservasjon. De ansatte har hatt tilgang til elektronisk post og telefon i en årrekke uten at det har gjort oss mistenksomme. At de får tilgang til Twitter gjør ikke en ansatt automatisk til en lekkasjerrisiko. Hvis vi snur litt på flisa, kan man kanskje si at sosiale medier gjør det lettere å få med seg hva de ansatte sier om selskapet.

En av de mest besnærende tankene med sosiale medier er at det gir oss en mulighet til å treffe likesinnede. Noen av selskapene vi snakker med er frustrerte fordi selskapet tiltrekker lite eller ingen interesse. Ofte som et resultat av at teknologien eller forretningsmodellen er vanskelig å forstå eller at selskapet rett og slett er så lite at det ikke har allmennhetens interesse. I slike tilfeller kan bruken av sosiale medier ofte ha en spesielt viktig funksjon – i en sosial medieverden med nesten en milliard brukere, så skal det ikke mye fantasi til for å tenke tanken om at noen der ute kanskje forstår akkurat din unike idé.

Sosiale medier virker ved første øyekast ofte litt skremmende på oss som jobber med finansiell informasjon. Mitt råd er å kartlegge hvilke muligheter det gir for denne kommunikasjonsformen er definitivt allerede god etablert. Og det er vanskelig å slåss med vindmøller…

3 kommentarer om “LA8PV kaller – er det noen som lytter?

  1. Jeg syntes dette er veldig reflekterte tanker rundt et veldig interessant (for spesielt interesserte) tema. Som du er inne på, er det ikke åpenlyst hvilken rolle/funksjon sosiale medier kan ha i forbindelse med Investor Relations.

    Hvilken verdi har det? De fleste investorer, om de er store eller små, institusjonelle eller ikke, har jo tilgang på selskapsets offisielle kanaler for finansiell informasjon.

    Sprøsmålet som følger vil jo være hvilke kanaler som er offisielle? Det blir fort veldig skummelt for en CFO å kommentere tall via twitter for eksempel i etterkant av en kvartalspresentasjon. Da er det i så fall lettere å gi en muntlig kommentar til noen som er tilstede. Hvem skal ta tak i denne problematikken?

    Kort oppsummert ser jeg mange utfordringer i forbindelse med å slippe IR monsteret løs i Sosiale Medier;) Vet du mer i forhold til hvordan Oslo Børs angriper denne problematikken?

  2. Dette var et veldig bra innlegg i debatten om bruk av sosiale medier. I Trondheim kommune oppfordrer vi ansatte til å bruke sosiale medier i kommunikasjonen med våre innbyggere når det er hensiktsmessig. Vi er ikke så redde for at frustrasjonen over forhold på arbeidsplassen skal øses ut over nettet. Med 13 000 ansatte er det et mikroskopisk antall personer som ikke er seg sitt ansvar bevisst, akkurat som på alle områder i livet. Verdien vi oppnår ved å være i reell dialog med innbyggerne er mange ganger større enn eventuelle feilsteg.

  3. Det som er åpenlyst er at selskapene må ta stilling. Til nå har mange IR avdelinger avfeid sosiale medier, og latt som om det ikke eksisterer.

    Selskapene er, slik vi ser det, tjent med å ha en aktiv holdning til sosiale medier enten det er som en passiv tilhører eller det er som aktiv bidragsyter.

    ‘Feedback is the breakfast of champions’. Bruken av sosiale medier vil gjøre det mulig for selskapene i større grad å kunne lytte til hva interessentene er opptatt av – og tilpasse seg omverdenen.

    Vi opplever også fokuset på Twitter som det eneste saliggjørende som litt snevert. Bruk av andre medier kan være riktigere i enkelte virksomheter.

    Konklusjonen må være at selskapene ikke stikker hodet i sanden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *